Webinar om tidlig sammenhængende indsatser – overgange som eksempel
Tid: 30. april 2024, kl. 8.30 - 10.00
Deltagere: Webinaret er målrettet Joint Actions samarbejdspartnere.
Oplægsholdere: Thomas Vestergaard Andersen, Chef for Dagtilbud i Haderslev Kommune og Carsten Hornstrup, Joint Action
Indhold
På dette webinar sætter vi fokus på et emne der fylder meget i mange kommune – hvordan høj kvalitet i overgangene mellem dagtilbud og skoler, kan være med til at sikre en tidlig sammenhængende indsats - og dermed inklusion af børn med udfordringer.
Vi fokuserer her på sammenhængende indsatser for ALLE børn, særligt i de mange overgange, der er kendetegner hele 0 – 18 års området. Dette er fordi gode overgange har stor betydning for alle børn og familier; fra sundhedspleje til dagtilbud, til skole, overgangene mellem indskoling, mellemtrin og udskoling og videre til ungdomsuddannelserne.
På webinaret kan du høre om erfaringerne fra arbejdet i med gode overgange i Haderslev Kommune. Desuden supplerer vi med erfaringer en lang række norske og danske kommuner.
Du kan bl.a. høre om hvordan en kombination af strukturel koordinering relationel kapacitet, er en stærk kombination til at sikre inklusion.
Strukturel koordinering indeholder ex. et fælles årshjul, der fastlægger en praktisk ramme formål med møderne, en klar rollefordeling og ikke mindst fælles faglige principper der tilsammen danner et stærkt strukturelt fundament for gode overgange.
Relationel kapacitet og psykologisk tryghed sætter fokus på det konkrete at udvikle et produktivt samspil mellem både ledere og medarbejdere, på tværs af dagtilbud og skoler.
Baggrund
Høj kvalitet i overgangene mellem dagtilbud og skoler er med til at sikre inklusion
Carsten Hornstrup, Joint Action
Gennem de mere end 10 år, hvor vi har arbejdet med sammenhængende indsatser på børn- og ungeområdet, har fokus været på tidlige indsatser for de børn og unge, der har særlige udfordringer. Dette er der naturligvis mange gode grunde til.
MEN - der er også et stort behov for, at vi fokuserer på sammenhængende indsatser for ALLE børn, særligt i de mange overgange, der er kendetegner hele 0 – 18 års området. Dette er fordi gode overgange har stor betydning for alle børn og familier; fra sundhedspleje til dagtilbud, til skole, overgangene mellem indskoling, mellemtrin og udskoling og videre til ungdomsuddannelserne.
Varierende kvalitet i overgangene kan være en faktor der kan medvirke til segregering og udenforskab. På det samlede børneområde, ser vi en stor variation i samarbejdskvaliteten mellem fagpersoner omkring alle overgange. For det enkelte barn er det typisk en kombination af forskellige faglige perspektiver og de fysiske rammer der ændres, som kan skabe udfordringer.
Når der ledelsesmæssigt skabes et fælles grundlag for samarbejdet, i form af fælles strukturer og en høj grad af relationel kapacitet og psykologisk tryghed – både via data og fælles sprog, kan et rigtig stærkt fundament sikres, der ikke alene gavner børn, unge og familier. Det har i lige så høj en stor betydning for at sikre gode og produktive relationer, mellem de involverede ledere og medarbejdere.
Vi anbefaler:
- Strukturel koordinering – ex. et fælles årshjul, der fastlægger en praktisk ramme formål med møderne, en klar rollefordeling og ikke mindst fælles faglige principper der tilsammen danner et stærkt strukturelt fundament for gode overgange.
- Høj relationel kapacitet og psykologisk tryghed blandt både ledere og medarbejdere mellem forskellige dagtilbud og skoler og enheder.
- Uden en strukturel koordinering der bliver fuldt, vil samarbejdet ofte være præget af tilfældigheder – og uden en høj grad af relationel kapacitet, får aktørerne ikke udnyttet de rammer, som de fælles strukturer faciliterer.
Hvis du vil høre mere om hvordan vi arbejder med at sikre høj kvalitet i overgangene for børn og unge, er du velkommen til at kontakte os.
Held og lykke med indsatserne.
Dag 1
- Introduktion, rammer og program for konferencen
- Om ledelse af relationel kapacitet, og hvordan vi bygger organisatorisk kapacitet til at løse komplekse velfærdsudfordringer.
- Ved Ole Dalvang, Joint Action
- Vi rammesetter konferencen med at beskrive vores forståelse af Kommune 4.0, som vi vælger at kalde ”Kapacitetskommunen”.
- Forståelsen af hvad en kommune er for en størrelse har udviklet sig igennem faser som kan beskrives som kommune 1.0, 2.0 og 3.0.
- Fremover bliver der brug for at bygge stærke organisationer med stor kapacitet til at håndtere komplekse fælles opgaver. Vi kalder det Kommune 4.0.
- Oplægsholder: Carsten Hornstrup
- Deltagere og oplægsholdere inviteres til en proces.
- Denne workshop har fokus på de udfordringer I oplever i jeres egen praksis – i et Kommune 4.0 perspektiv.
- Ved Jonas Poulsen & Scott Sjøstrøm, Joint Action
- Kapacitetsopbygning i praksis, koblet til principperne fra Kommune 4.0.
- Hvordan arbejde målrettet med at investere i organisatorisk kapacitet, ved brug av relationelle data og dialogiske værktøj?
- Ved Carsten Hornstrup
- Tema: Datainformeret udvikling af relationel kapacitet og organisatorisk sammenhængskraft.
- Kommunen har arbejdet med udvikling af relationel kapacitet i flere år.
- De lægger frem hvordan de har brugt de relationelle data til udviklingsarbejdet, hvilke udfordringer de har stået ovenfor, hvilke ændringer det har skabt og vejen videre.
- Spørgsmål og dialog.
- Oplægsholder: Kommunalsjef barn og unge, Ros-Mari Berre.
- Tema: Hvordan kombinere strukturel koordinering og relationel kapacitet i arbejdet med tidlig indsats? Eksempel fra samarbejdet mellem dagtilbud og skoler.
- Kommunen har arbejdet med udvikling af relationel kapacitet, og skabt imponerende resultater på kort tid.
- Oplægget vil fokusere på erfaringer med at skabe gode overgange og samarbejde mellem dagtilbud og skoler, hvordan de relationelle data bidrager til udvikling, hvilke resultater som er skabt for at sikre inkludering og vejen videre.
- Spørgsmål og dialog.
- Oplægsholdere Gitte Høj Nielsen, Chef for skoler og dagtilbud, Nordfyns Kommune og Jonas Poulsen, Joint Action.
- Deltagere og oplægsholdere inviteres til en proces.
- Denne workshop har fokus på de styrker I oplever i jeres egen praksis – i et Kommune 4.0 perspektiv.
- Ved Jonas Poulsen & Scott Sjøstrøm, Joint Action
- Opsamling og afslutning på dag 1
- Et kig på morgendagens aktiviteter
- Ved Ole Dalvang
Dag 2
- Perspektiver fra forskning og praksis
- Tema: Hvordan skaber vi et ledelsessystem, der kan sammenhæng offentlige organisationer.
- Anders har i 2023 afsluttet sin doktorafhandling om ”Ledelse på tværs”.
- I sit oplæg vil han lægge frem de vigtigste fund fra sin forskning – med fokus på ledelsens rolle i at udvikle mere sammenhæng på tværs af faglige og organisatoriske skel. Der bliver brug for både strukturer og relationer, og Anders vil løfte frem hvad forskningen viser af nuværende praksis samt anbefalinger til udvikling.
- Spørgsmål og dialog.
- Oplægsholder: Anders Barslund Grøn, Lektor, forfatter og postdoktoral forsker ved Kronprins Frederiks Center for offentlig ledelse, Aarhus Universitet
- Deltagere og oplægsholdere inviteres til en proces.
- Denne workshop har fokus på de mulige løsninger I får øje på i jeres egen praksis – i et Kommune 4.0 perspektiv.
- Ved Jonas Poulsen & Scott Sjøstrøm, Joint Action.
- Key note og oplægsholdere inviteres til en paneldebat.
- Hvad har vi hørt på konferencen, hvad tager vi med os hjem? Hvilke anbefalinger vil vi komme med og hvad skal vi blive klogere på?
- Ved Carsten Hornstrup
- Opsamling på konferencen og de tre workshops.
- Hvad tager vi med os fra konferencen?
- Et kig på kommende aktiviteter
- Joint Action sender materiale ud til deltagerne.
- Ved Ole Dalvang
Dag 3
Det praktiske
Dato
30. april 2024, kl. 8.30 – 10.00
Sted
Online - vi sender et Teams link til mødet.
Optagelse
Webinaret optages og uploades på vores platform Joint Action Analytics.
Spørgsmål
For spørgsmål, kontakt:
kontakt@joint-action.dk